Ι. Τάξεις Α΄, Β΄& Γ΄
Ενδιάμεσες προφορικές, πρακτικές και γραπτές εξετάσεις
1. Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας των μαθημάτων, η πρόοδος των μαθητών ελέγχεται με ενδιάμεσες γραπτές, προφορικές ή πρακτικές δοκιμασίες αξιολόγησης, κατά την κρίση του διδάσκοντος.
Οι γραπτά, προφορικά ή πρακτικά εξεταζόμενοι μαθητές βαθμολογούνται για τις επιδόσεις τους σε κάθε δοκιμασία αξιολόγησης και η επίδοσή τους συνεκτιμάται στον προφορικό βαθμό του τετραμήνου. Ειδικότερες προδιαγραφές για τις εν- διάμεσες προφορικές ή πρακτικές εξετάσεις μπορούν να δίνονται κατά μάθημα, σύμφωνα με τις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.).
2. Οι ενδιάμεσες γραπτές εξετάσεις περιλαμβάνουν τις εξής κατηγορίες:
α)
Γραπτές δοκιμασίες σύντομης διάρκειας, που αποτελούν εναλλακτικό τρόπο
εξέτασης των μαθητών στο μάθημα της ημέρας και πραγματοποιούνται χωρίς
προ- ειδοποίηση αυτών στην ύλη του μαθήματος της ημέρας. Τα θέματα των
γραπτών δοκιμασιών σύντομης διάρκειας πρέπει να είναι κατάλληλης
έκτασης, μορφής και περιεχομένου, ώστε να απαντηθούν στον προβλεπόμενο
χρόνο. Τα θέματα των γραπτών δοκιμασιών σύντομης διάρκειας μπορεί να
βασίζονται σε παραδείγματα που εμπεριέχονται στα σχολικά βιβλία και στις
οδηγίες του Ι.Ε.Π.. Ο αριθμός των γραπτών δοκιμασιών σύντομης διάρκειας
εντός κάθε τετραμήνου εναπόκειται στην κρίση του εκπαιδευτικού.
β)
Γραπτές ωριαίες δοκιμασίες επαναληπτικού χαρακτήρα, οι οποίες καλύπτουν
μία σειρά διδαγμένων κεφαλαίων/ενοτήτων και διεξάγονται, ύστερα από
προειδοποίηση των μαθητών. Ειδικά για το μάθημα «Νέα Ελληνικά» και τα
μαθήματα που στο ωρολόγιο πρόγραμμα έχουν χαρακτηριστεί ως σχεδιαστικά
«Σ», η διάρκεια της γραπτής δοκιμασίας είναι δίωρη. Ως προς τη μορφή
τους, οι εν λόγω γραπτές δοκιμασίες μπορεί να συνδυάζουν ταυτόχρονα
διαφορετικούς τύπους ερωτήσεων (ανάπτυξης, σύντομης απάντησης, κλειστές ή
αντικειμενικού τύπου, πολλαπλών επιλογών κ.λπ.) και διαφορετικών
επιπέδων δυσκολίας. Με τις γραπτές δοκιμασίες ελέγχονται κατά κύριο λόγο
η αφομοίωση της διδαχθείσας ύλης, η ικανότητα συνθετικής και κριτικής
ανάλυσης και εφαρμογής της στην καθημερινή πράξη και γενικότερα η
πρόοδος των μαθητών.
3. Για τον έλεγχο της κατά μάθημα
επίδοσης και επιμέλειας των μαθητών κατά τη διάρκεια των τετραμήνων,
εκτός των ενδιάμεσων προφορικών και πρακτικών δοκιμασιών και των γραπτών
δοκιμασιών σύντομης διάρκειας, διενεργούνται και τετραμηνιαίες
δοκιμασίες αξιολόγησης, τα αποτελέσματα των οποίων αξιοποιούνται για την
πληρέστερη και αντικειμενικότερη αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών
και για τη διαρκή ανατροφοδότηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι
τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης μπορούν να λαμβάνουν τη μορφή
γραπτών ωριαίων δοκιμασιών επαναληπτικού χαρακτήρα, ατομικών ή ομαδικών
συνθετικών ή διαθεματικών δημιουργικών εργασιών ή αξιοποίηση των
χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης
τάξης. Κατά τη διάρκεια του ημερησίου διδακτικού προγράμματος δεν
επιτρέπεται να διεξάγονται περισσότερες από μία (1) τετραμηνιαίες
δοκιμασίες αξιολόγησης για το ίδιο Τμήμα και κατά τη διάρκεια του
εβδομαδιαίου διδακτικού προγράμματος δεν επιτρέπεται να διεξάγονται
περισσότερες από τρεις (3) αντίστοιχες δοκιμασίες.
4. Για
τα «γραπτώς εξεταζόμενα» μαθήματα, κατά τη διάρκεια του Α’ τετραμήνου
πραγματοποιείται υποχρεωτικά μία τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης.
Αν
υφίσταται αντικειμενικό πρόβλημα, η εν λόγω υποχρεωτική τετραμηνιαία
δοκιμασία αξιολόγησης που αφορά στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα μπορεί
να πραγματοποιηθεί στο Β’ τετράμηνο.
5. Για τα «μη
εξεταζόμενα μαθήματα», ό «Αγωγή Υγείας» και «Φυσική Αγωγή»,
διενεργείται υποχρεωτικά σε κάθε τετράμηνο, από μία γραπτή ή προφορική ή
πρακτική δοκιμασία επαναληπτικού χαρακτήρα ή συνδυασμός αυτών .
6.
Τα θέματα των τετραμηνιαίων δοκιμασιών αξιολόγησης κατατίθενται στον
Διευθυντή της σχολικής μονάδας και τα γραπτά δοκίμια ή εργασίες, αν
υπάρχουν, φυλάσσονται από τον εκπαιδευτικό του μαθήματος, μέχρι τη λήξη
του σχολικού έτους.»
ΙΙ. Αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών του Επαγγελματικού Λυκείου και των μαθητευόμενων του «Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας (Δ΄τάξη)
Τρόπος αξιολόγησης και εξέτασης των μαθημάτων κατά τη διάρκεια των τετραμήνων
1. Για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή κατά τη διάρκεια των τετραμήνων στα μαθήματα ή κλάδους μαθημάτων που έχουν χαρακτηριστεί ως γραπτώς εξεταζόμενα ή μη εξεταζόμενα κατά τις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις, ο εκπαιδευτικός συνεκτιμά:
α) τη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία,
β) την επιμέλεια και το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο μάθημα,
γ) τις εργασίες που εκπονούνται στο σπίτι ή στο σχολείο,
δ) την επίδοση στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες και τις τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης ,
ε) τις προαιρετικές δημιουργικές εργασίες των μαθητών και
στ) τον φάκελο εκπαιδευτικών επιδόσεων και δραστηριοτήτων κάθε μαθητή όπου αυτός τηρείται.
Αν λείπουν κάποια από τα προαναφερόμενα στοιχεία, ο Π.Β.Τ. διαμορφώνεται από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων.
2. Ειδικότερα, για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες, κατά τη διάρκεια των τετραμήνων, τα θέματα διατυπώνονται με τρόπο, ώστε να μπορούν να απαντηθούν στον χρόνο που οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους και να μπορούν να ελεγχθούν παράμετροι, όπως:
α) η αποκτηθείσα γνώση των μαθητών,
β) η κατοχή και κατανόηση των γνωστικών στοιχείων,
γ) η ικανότητα κριτικής ανάλυσης και σύνθεσης,
δ) η επεξεργασία, η αξιοποίηση και η εφαρμογή των θεωρητικών γνώσεων,
ε) η αξιολόγηση δεδομένων,
στ) η συνδυαστική σκέψη και
ζ) η ικανότητα των μαθητών να χρησιμοποιούν, σε συνδυασμό τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησαν, κατά την επίλυση ασκήσεων και προβλημάτων, για τη διεξαγωγή ή την παραγωγή συμπερασμάτων.