Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2020

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ERASMUS+KA1

Ανακοίνωση προς τους γονείς των μαθητών 

Όσοι μαθητές και όσες μαθήτριες του 2ου ΕΠΑΛ Ευόσμου επιθυμούν να λάβουν μέρος στην θεατρική ομάδα, μπορούν να προσκομίσουν την σχετική υπεύθυνη δήλωση των κηδεμόνων τους.

Οι δραστηριότητες της ομάδας είναι ενταγμένες στο Erasmus+KA1 του σχολείου με τίτλο "My Ways Away" να προσκομίσουν στο σχολείο την παρακάτω δήλωση. Είναι μια σύμπραξη ανταλλαγής μαθητών του 2ου ΕΠΑΛ Ευόσμου με το Lycee Professionnel Charles Mongrand της πόλης Port-de-Bouc.

Το θέμα του project είναι τα δρώντα μνημεία της Θεσσαλονίκης δηλαδή τα μνημεία που ακόμη "ζουν" και δεν σταματούν να "δρουν" στην πόλη μας. Ένα από αυτά είναι η "Ηρακλειώτισσα", το άγαλμα μιας αριστοκράτισσας, ίσως της Βεβίας Αλεξάνδρας, αρχιέρειας του 3ου αιώνα μ.Χ Yιοθετήσαμε την ονομασία δρώντα μνημεία από παλαιότερη δράση του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, κάντε click

Οι μαθητές που θα ενταχθούν στην παιδαγωγική ομάδα του σχολείου σε συνεργασία με καθηγητές του σχολείου θα επισκεφθούν το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και άλλους αρχαιολογικούς χώρους της Μακεδονίας και θα δημιουργήσουν ένα θεατρικό δρώμενο με την ιστορία μιας αριστοκράτισσας της πόλης μας που το άγαλμά της είχε μια πολύ πολύ ενδιαφέρουσα και συγκινητική πορεία στο χρόνο και στο χρόνο. Την αρχική ιδέα μας την έδωσε η Αρχαιολόγος και Συγγραφέας κα Στυλιάνα Γκαλινίκη

Το δρώμενο θα μαγνητοσκοπηθεί, από τα παιδιά, και θα "ανέβει" στο κανάλι του σχολείου και θα προβληθεί σε ειδική εκδήλωση. 

1/ Κάντε click για να κατεβάσετε και να υπογράψετε την δήλωση συμμετοχής ή να την στείλετε συμπληρωμένη από έγκυρο mail σας στο livia.hlin@gmail.com

2/ Παρακολουθείστε το βίντεο από την TV100: κάντε click για να ακούσετε την Αρχαιολόγο κα Στ.Γκαλινίκη 

3/ Διαβάστε το παρακάτω άρθρο από το site της γνωστής εκπομπής "ΜΗΧΑΝΗ του ΧΡΟΝΟΥ":

Το μεγαλοπρεπές γλυπτό από τη Θεσσαλονίκη 

που μετέφεραν οι Γερμανοί στην έπαυλη του Χίτλερ, ως δώρο για τα γενέθλιά του


Η «Ηρακλιώτισσα» ήρθε στο φως τον Μάρτιο του 1944 από τους Ναζί. Αναπαριστούσε σημαντική προσωπικότητα της κοινωνίας της Θεσσαλονίκης του 3ου αιώνα μ.Χ. 

Ταξίδεψε μέχρι την Αυστρία όπου στόλισε τις κατοικίες του Χίτλερ και του Γκέμπελς. Και αποτέλεσε τον πρώτο επαναπατρισμό αρχαιότητας το 1947. 

Η ανασκαφή της «Ηρακλιώτισσας» από τους Ναζί 

Μάρτιος 1944. Κατά τη διάρκεια ανασκαφών στην Πλατεία Δικαστηρίων Θεσσαλονίκης από τους Ναζί για την κατασκευή ορύγματος, ήρθε στην επιφάνεια ένα υπέρλαμπρο έργο τέχνης της αρχαιότητας. Ήταν η περίφημη “Ηρακλιώτισσα”, η οποία είχε ύψος 2,11 μέτρα και πήρε το όνομά της από την τεχνική των εργαστηρίων της Ηράκλειας, στην Κάτω Ιταλία.

Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, το ρωμαϊκό γλυπτό αναπαριστούσε σημαντική προσωπικότητα στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης, όπως πιθανόν η Βεβία Αλεξάνδρα, αρχιέρεια του 3ου αιώνα μ.Χ. Ο μακρύς χιτώνας, το πλούσιο ιμάτιο και η εντυπωσιακή κόμμωσή της έδειξαν ότι προέρχεται από αριστοκρατική οικογένεια. Η κορμοστασιά και το πρόσωπό της φανέρωναν την ίδια μεγαλοπρέπεια. Παρά το γεγονός ότι από τις πρώτες ημέρες της κατοχής οι Ναζί λεηλατούσαν συστηματικά μουσεία, μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και έκαναν λαθρανασκαφές, σε πρώτη φάση δεν προσπάθησαν να κλέψουν το άγαλμα, αλλά το παρέδωσαν στον τότε έφορο αρχαιοτήτων, Στυλιανό Πελεκανίδη. 

Για την προσφορά του αγάλματος οργανώθηκε μάλιστα μια εορταστική τελετή στο ρωμαϊκό μνημείο της Ροτόντας, παρουσία ανώτερων γερμανών αξιωματούχων και εκπροσώπων της ελληνικής κυβέρνησης. Θέλησαν, έτσι, να δείξουν ότι διαφοροποιούνταν από άλλους ξένους αρχαιολόγους, όπως οι Άγγλοι ή οι Αμερικανοί, που λεηλάτησαν πολιτιστικά μνημεία, και προσποιήθηκαν ότι σέβονταν τον ελληνική πολιτιστική κληρονομιά. 

Η αρπαγή του γλυπτού από την Ελλάδα 

Μια εβδομάδα μετά τη μεγαλόπρεπη τελετή, ένα τηλεγράφημα του Χίτλερ απομάκρυνε το άγαλμα από την Ελλάδα. 

Το έργο τέχνης μεταφέρθηκε σε στρατιωτική έκθεση, σε μουσείο της Βιέννης. Σύμφωνα με την αρχαιολόγο – μουσειολόγο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, κα Ελευθερία Ακριβοπούλου, οι αξιωματικοί του Χίτλερ συνήθιζαν να του στέλνουν καταλόγους με λεηλατημένα έργα τέχνης ως δώρο για τα γενέθλιά του. Είναι άλλωστε γνωστό ότι ο ίδιος ο Χίτλερ φιλοδοξούσε να δημιουργήσει το δικό του μουσείο, στη γενέτειρα του, το Λιντς στην Αυστρία, σε μια προσπάθεια να τη μετατρέψει σε παγκόσμια πολιτιστική πρωτεύουσα. 

 
Η «Ηρακλειώτισσα» αναπαριστούσε σημαντική προσωπικότητα της Θεσσαλονίκης 

Η επιστροφή της «αριστοκράτισσας» στη Θεσσαλονίκη 

Εξαιτίας των βομβαρδισμών η «αριστοκράτισσα» της Θεσσαλονίκης, όπως ονομάστηκε μόλις ήρθε στην επιφάνεια, μεταφέρθηκε στην έπαυλη του Χίτλερ και αργότερα στην κατοικία του Γκέμπελς. 

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου πολέμου ειδικές δυνάμεις του αμερικανικού στρατού βρήκαν το γλυπτό σε εγκαταλελειμμένο αλατωρυχείο στο Μπαντ Άουζε, στις Αυστριακές Άλπεις. Το 1945 το άγαλμα μεταφέρθηκε στην Κεντρική Μονάδα Συγκέντρωσης Έργων του Μονάχου μαζί με δεκάδες άλλα λεηλατημένα έργα τέχνης, όπως «το τέμπλο της Γάνδης» του Γιαν βαν Άικ και «η Μαντόνα της Μπρυζ» του Μικελάντζελο. Έπειτα από ενέργειες του τότε έφορου Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης, Στ. Πελεκανίδη, η «Ηρακλειώτισσα» επέστρεψε τελικά στη Θεσσαλονίκη το 1947. Η επιστροφή του αγάλματος στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε πολύ πριν από την υπογραφή της Διεθνούς Σύμβασης της Χάγης το 1954, η οποία προστατεύει πολιτιστικά αγαθά σε περιπτώσεις πολέμου. Το 1970 η Σύμβαση της «UNESCO» οριοθέτησε το εμπόριο αρχαιοτήτων, με την απαγόρευση αγοράς αρχαιοτήτων άγνωστης προέλευσης. 

 

Οι Γερμανοί παρέδωσαν το άγαλμα στην ελληνική κυβέρνηση κατά τη διάρκεια μιας εορταστικής τελετής

Το άγαλμα ενός Ναζί 

Ο επίλογος της σύγχρονης ιστορίας της «Ηρακλειώτισσας» γράφτηκε κάπως απρόσμενα όπως διηγήθηκε η κα Ακριβοπούλου. Μερικά χρόνια πριν, ο γιος ενός γερμανού στρατιώτη που συμμετείχε στην εκσκαφή του γλυπτού επισκέφτηκε το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Κρατούσε μια φωτογραφία της «Ηρακλειώτισσας» και ζητούσε να δει «το άγαλμα του πατέρα του». Οι ιστορίες του πατέρα του είχαν περιοριστεί μόνο στην ανασκαφή της «Ηρακλειώτισσας» και στις γλαφυρές περιγραφές της πόλης που έζησε. Δεν του είχε πει τίποτα για τον πόλεμο, το ολοκαύτωμα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης και τη χυδαιότητα του Μπρούνερ στη συμπρωτεύουσα. 

Ο γιος του στρατιώτη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

 Ο 80χρονος άντρας, περήφανος για τον πατέρα του, που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη την περίοδο του πολέμου, έδειχνε να αγνοεί τα στοιχεία που του παρουσίασε η αρχαιολόγος για την αληθινή ιστορία του γλυπτού. «Είναι απίστευτο», είπε, «Δεν τα γνώριζα όλα αυτά. Έχετε τόσα στοιχεία. Θα το επέστρεφαν όμως, έτσι δεν είναι; Ήταν ο πόλεμος. Μάλλον δεν θα μπόρεσαν» και άφησε την αρχαιολόγο να αναρωτιέται πόσα γνώριζε στ’ αλήθεια και πόσα δεν θέλησε να της πει. 

Σήμερα η «Ηρακλειώτισσα» εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. 

Πηγή: ΜΗΧΑΝΗ του ΧΡΟΝΟΥ