Αγαπητές μαθήτριες, αγαπητοί μαθητές,
Αγαπητές και αγαπητοί εκπαιδευτικοί,
Η
30η Ιανουαρίου αποτελεί μια σπουδαία ημέρα για τον Χριστιανισμό, η
οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εκπαίδευση, καθώς γιορτάζουμε τη
μνήμη των Τριών Ιεραρχών, των Αγίων που εδώ και αιώνες έχουν ανακηρυχθεί
από την Εκκλησία προστάτες των μαθητών και των Γραμμάτων.
Με τις
διδαχές τους, ο Μέγας Βασίλειος, ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος και ο
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος νοηματοδοτούν διαχρονικά την πρόοδο που
περνά μέσα από τη μελέτη, την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και την
προώθηση της επιστήμης. Και, ταυτόχρονα, το παράδειγμά τους φωτίζει τον
δρόμο της ατομικής και της συλλογικής ανόδου μέσα από την Παιδεία.
Σε
ένα περιβάλλον που απαιτεί νέες δεξιότητες και που η μάθηση καθίσταται
εξ ορισμού δια βίου, το μήνυμα που εκπέμπει η γιορτή των Τριών Ιεραρχών
είναι ότι μέσα από την Παιδεία μπορούμε να πετύχουμε τους προσωπικούς
και, πρωτίστως, τους κοινούς μας στόχους: να αναπτύξουμε την
προσωπικότητά μας, να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας και να είμαστε
χρήσιμοι στους γύρω μας.
Χρόνια πολλά σε όλες και όλους
Κυριάκος Πιερρακάκης, Υπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Αγαπητές μαθήτριες, αγαπητοί μαθητές και εκπαιδευτικοί,
Η γιορτή των Τριών Ιεραρχών είναι μια σπουδαία ημέρα για την Ορθοδοξία και τα ελληνικά γράμματα και μια εξαιρετική ευκαιρία να θυμόμαστε και να επικοινωνούμε την διαχρονική συμβολή των Τριών Μεγάλων Φωστήρων της Εκκλησίας μας στην οικουμενική Παιδεία.
Ο δυναμικός διάλογος της εκπαιδευτικής κοινότητας με το έργο και τη διδασκαλία των Τριών Ιεραρχών ξεκίνησε από το έτος 1842, οπότε η Πανεπιστημιακή Σύγκλητος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καθιέρωσε, για πρώτη φορά, την εορτή των Τριών Ιεραρχών ως ημέρα της Ελληνικής Παιδείας και των Γραμμάτων.
Οι Τρεις Πατέρες της Εκκλησίας μας, ο Μέγας Βασίλειος, ο Γρηγόριος ο Θεολόγος και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, αξεπέραστες μορφές της χριστιανικής ορθόδοξης γραμματείας, είναι φωτεινό παράδειγμα και συνεπείς εκφραστές πλήθους μηνυμάτων προς την εκπαιδευτική κοινότητα, προς τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.
Σε κάθε εποχή, η Παιδεία πρέπει να κάνει την αυτοκριτική της και να ανασυντάσσεται, με αίσθημα ευθύνης, με υψηλά κριτήρια, με σταθερό προσανατολισμό και επιδίωξη τον εκσυγχρονισμό της, την ποιοτική της αναβάθμιση, το μέλλον της.
Συνεπής η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ στο όραμα για το «ανοιχτό σχολείο» προωθούμε μεταρρυθμίσεις και πραγματικές αλλαγές στον τρόπο που μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο. Απομακρυνόμαστε από το μοντέλο της στείρας αποστήθισης, ενισχύουμε την κριτική σκέψη των μαθητών, την καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, την προώθηση της ερευνητικής σκέψης, την καινοτομία, την τεχνολογία και τα ψηφιακά μέσα, την εξοικείωση των μαθητών με ερευνητικά ερωτήματα και μεθόδους, την ενίσχυση της εξωστρέφειας και της συνεργασίας των εκπαιδευτικών μονάδων.
Με τη διδασκαλία των Τριών Ιεραρχών να είναι διαρκώς παρούσα και επίκαιρη ενισχύουμε με τις δικές τους βασικές παιδαγωγικές αρχές, με σύγχρονη ερμηνεία και εφαρμογή, το εκπαιδευτικό μας σύστημα και ακολουθούμε τις ορθές συντεταγμένες που όρισαν για μια ολιστική Παιδεία υψηλών προσδοκιών, δυνατοτήτων, απαιτήσεων και προοπτικών.
Ζέττα Μ. Μακρή, Υφυπουργός