Τετάρτη 20 Μαρτίου 2019

ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ & ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟ Α5



Σήμερα Τετάρτη 20-3-2019, ήταν η ημέρα της Εαρινής Ισημερίας, δηλαδή της ημέρας της άνοιξης (έαρ) όπου η γραμμή ηλίου - γης είναι κάθετη στον άξονα περιστροφής της γης, με αποτέλεσμα η ημέρα και η νύχτα να έχουν ίση διάρκεια σε οποιοδήποτε σημείο της γήινης επιφάνειας.



Σήμερα λοιπόν, ήταν η κατάλληλη ημέρα για να πραγματοποιηθεί το πείραμα του Ερατοσθένη. Με πρωτοβουλία της κας Ιωάννας Μερσίνη, το σχολείο μας συμμετείχε στην δράση που διοργανώνουν τα ΕΚΦΕ Σερρών, Πιερίας, Λακωνίας, Κω, Θεσπρωτίας και Αργολίδας:
  • σε συνεργασία με το Iνστιτούτο Αστρονομίας, Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών & Τηλεπισκόπησης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών
  • με την υποστήριξη της Πανελλήνιας Ένωσης Υπεύθυνων ΕΚΦΕ (ΠΑΝΕΚΦΕ) 
  • την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με τίτλο «Το Πείραμα του Ερατοσθένη για τον υπολογισμό της ακτίνας της Γης - 2019».
Η διαδικασία των παρατηρήσεων, των μετρήσεων και των υπολογισμών υπεισέρχεται στη γνωστική περιοχή αρκετών σχολικών μαθημάτων όπως η Φυσική, η Γεωγραφία, τα Μαθηματικά και η Πληροφορική

Συμμετείχε το τμήμα Α5 της Α΄τάξης.


Οι μαθητές ξεκίνησαν την δράση τους από το Εργαστήριο Πληροφορικής του ΕΚ Ευόσμου, όπου και υπολόγισαν την σωστή ώρα που θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί το πείραμα βάσει των συντεταγμένων του 2ου ΕΠΑΛ Ευόσμου (12:37 μμ της 20-3-2019) και την απόσταση του σχολείου από τον Ισημερινό (4.523,07 km).


Κατόπιν, στην αυλή οι έξι (06) ομάδες στις οποίες χωρίστηκαν οι μαθητές υπολόγισαν μετά από τις μετρήσεις την ακτίνα της Γης με μέση τιμή: RΓ (av) = 6.555 km. Aν συγκρίνουμε την τιμή αυτή με την ενδεικτική τιμή: RΓ = 6.371 km, η απόκλιση είναι μόνο 2,9% δεδομένου ότι υπάρχει σφάλμα ανάγνωσης σε όλες τις μετρήσεις και η σκιά της ράβδου μετακινείται.

Παρόμοιο ήταν και το λάθος στον υπολογισμό του Ερατοσθένη περίπου πριν από 2,5 χιλιετίες (2%). Για να υπολογίσει την περιφέρεια της Γης χρησιμοποίησε ως μόνα εργαλεία ράβδους, μάτια, πόδια, μυαλό με απλότητα σκέψης και επινοητικότητα.

Για όλους αυτούς τους λόγους το πείραμά του αποτελεί ένα από τα 10 πιο όμορφα πειράματα στην ιστορία της Φυσικής!  (New York Times / 25-9-2002)

Θερμά συγχαρητήρια στα παιδιά του Α5 και στις καθηγητές που τα βοήθησαν:
  • κα Ιωάννα Μερσίνη
  • κα Χρυσούλα Αντωνιάδου
  •  κα Κατερίνα Θεοχαρίδου